Pages

Sunday, May 15, 2011

Rahsia Di Sebalik Cara Makan Rasulullah

Bismillahirrahmanirrahim...


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Orang yang berpegang dengan sunnahku pada saat umatku dilanda kerosakan,
maka pahalanya seperti seorang yang gugur syahid"




Makan buah sebelum breakfast, lunch dan dinner
Kalau kita perhatikan, kebanyakan orang mengambil buah-buahan selepas makan makanan berat sebagai pencuci mulut di majlis tertentu. Budaya ini telah diamalkan oleh orang barat sejak berkurun lamanya. Hakikatnya, amalan ini tidak baik untuk kesihatan kita. Pakar pemakanan menyatakan bahawa kandungan vitamin C dalam buah-buahan yang diperoleh oleh tubuh badan selepas makan adalah 0%. Hal ini kerana kandungan vitamin ini semakin berkurangan saat badan kita sibuk mencerna makanan berat yang kita makan sebelumnya. Oleh itu, jadilah orang pertama yang mengubah tradisi dengan menikmati buah-buahan terlebih dahulu supaya menjadi ikutan buat orang lain di suatu majlis.

Jangan minum air semasa makan
Saya pasti ramai antara kita pernah mengalami perut buncit. Nak tahu kenapa? Hah, perut buncit terjadi disebabkan sistem penghadaman yang kurang baik kerana minum air semasa makan. Dalam proses penghadaman kita, terdapat enzim yang membantu untuk mencernakan makanan. Air yang diminum ketika makan menyebabkan kepekatan enzim ini berkurang dan menjejaskan keberkesanannya. Jadi, minumlah air sekurang-kurangnya 15-30 minit sebelum dan selepas makan.

Jangan bernafas ke dalam air ketika minum
Apabila kita menghembus ketika minum, kita sebenarnya telah mengeluarkan CO2 (carbon dioxide. Kemudian, bilamana CO2 ini bercampur dengan air, ia akan menghasilkan H2CO3 (carbonic acid) yang boleh disamakan dengan cuka. Apa yang kita tahu, asid ataupun cuka ini bertindak sebagai agen penghakis. Jadi, ia boleh menghakis sistem pencernaan kita yang boleh menyebabkan kerosakan organ dalaman. Na'uzubillah...

Jangan meniup air yang panas
Rasionalnya sama juga seperti pernyataan di atas iaitu mengeluarkan CO2. Rasulullah juga tidak menggemari makanan/minuman yang sangat panas kerana tiada barakahnya dan diibaratkan seperti memakan api. Justeru, biarkan dahulu makanan itu berkurang panasnya dan bersabarlah untuk menikmatinya.

Kunyah makanan secara perlahan-lahan dengan mulut yang tertutup rapat
Masih ramai yang makan dengan mulut ternganga sehingga ada yang mengeluarkan bunyi, menimbulkan ketidakselesaan orang sekeliling. Makan dengan mulut yang ternganga juga sebenarnya boleh mempamerkan peribadi kita yang kurang sopan, berkemungkinan akan disalahertikan. Oleh itu, makanlah dengan mulut yang tertutup tanpa menngeluarkan bunyi demi menjaga peribadi kita sebagai seorang Muslim yang beradab.

Makan dengan tangan tanpa menggunakan sudu atau garpu dan jilat jari sesudah selesai
Ahli saintis telah menjumpai bahawa enzim banyak terkandung di celah-celah jari. Oleh sebab itulah, Rasulullah mengajar kita makan menggunakan tangan dan menjilat jari sesudah selesai makan bagi mempercepatkan proses pencernaan. Usah malu untuk makan dengan tangan dan menjilat jari ketika di khalayak ramai. Tetapi, perlu diingatkan...jangan lupa membasuh tangan sebelum dan selepas makan..serta berpada-padalah dalam menjilat jari supaya orang yang melihatnya tidak berasa geli.

Makanan darat tidak boleh bercampur dengan makanan laut
Kebanyakan majlis menghidangkan dua jenis makanan iaitu makanan darat (ayam, lembu, kambing dll) dan laut (ikan, sotong, udang dll). Hal ini adalah untuk memberi kemudahan bagi mereka yang tidak boleh menjamah salah satu jenis hidangan ini. Tetapi bagi seseorang yang boleh menikmati kedua-dua jenis makanan ini, seeloknya, ambillah satu jenis hidangan sahaja. Saintis membuktikan bahawa ion yang terkandung dalam makanan darat adalah bercas positif (+) manakala makanan laut bercas negatif (-). Tindak balas biokimia yang terhasil boleh merosakkan usus. Nabi juga menegah kita makan ikan bersama susu kerana susu terhasil daripada ternakan darat.

Dinner sebelum maghrib menjelang
Rasulullah makan malam sebelum waktu maghrib. Ini kerana otak akan berfungsi menyerap ilmu dengan aktif 2 jam selepas makan. Sekiranya makan malam pada jam 8 pm, kira-kira jam 10pm baru dapat belajar dengan baik dan kebanyakannya hanya boleh bertahan hingga jam 12am...jadi, tak banyak yang boleh dipelajari berbanding kalau makan jam 6pm (waktu sabah)...so, which one is the best???..


...Makan untuk Hidup...
...bukan Hidup untuk Makan...


3 comments:

shima said...

info yang berguna...terima kasih...

mrym said...

alhamdulillah..sma2 kasih..:)

Anonymous said...

salam... info yg sgt baik..
blh tak beri rujukan hadis nabi atau kata-kata ulama berkenaan hal-hal tersebut di atas agar dapat sy jadikan sandaran yg kuat sebelum sy mengamalkannya...

Tk

Post a Comment