Pages

Saturday, June 5, 2010

CuTi dAtAnG LaGi..


Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah,cuti datang lagi..Rasanya masih belum terlambat untuk saya mengucapkan selamat bercuti kepada semua yang telah lama bercuti,sedang bercuti dan akan bercuti..

Mungkin ada di kalangan kalian yang merasa bosan dan boring sepanjang cuti-cuti ini..

Rasa bosan dan boring akan hilang sekiranya kita melaksanakan kewajipan yang belum terlaksana dengan sebaiknya..

kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita... -wasiat Imam Hassan Al-Banna-


Manfaatkanlah masa yang ada dengan aktiviti yang berfaedah..

Isikanlah ia dengan mendalami ilmu agama dan belajar untuk mempraktikkannya..jangan kita menjadi orang yang jahil tentang agama hinggakan perkara asas dalam Islam pun tidak diketahui..

Hafazlah Al-Quran seboleh yang mungkin terutama sekali juz 'amma..menghafaz Al-Quran boleh membantu kita untuk mengingati segala ilmu yang dipelajari dengan mudah..insyaAllah..

Ajarilah ahli keluarga,saudara-mara dan jiran tetangga yang masih belum mengerti tentang agama dengan baik secara berhikmah..

Bantuilah ibubapa di rumah dan luangkanlah masa dengan mereka selagi mereka masih ada..

Bagi yang perempuan..belajarlah memasak,menjahit,menjaga anak kecil dan hal-hal rumah yang lain..mana tau tetiba ada orang masuk meminang..

Bagi yang lelaki..belajarlah menjadi pemimpin keluarga,bertukang dan membaiki kerosakan di rumah..andalah harapan bila sudah berumah tangga kelak..

Bagi yang masih belajar..bersedialah dengan modul pengajian yang akan datang..cari bahan rujukan dan sediakan nota seawalnya..bak kata pepatah 'sediakan payung sebelum hujan'..

Ciptalah blog dan tulislah segala ilmu yang dipelajari serta maklumat yang didapati untuk dikongsi bersama..insyaAllah,menulis blog boleh menjadikan kita berfikir lebih kritis dan kreatif..



Moga cuti-cuti ini dapat memberi manfaat kepada diri sendiri dan juga orang lain..

Jangan menyesal di kemudian hari..

Masa itu emas dan sangat berharga..

Jangan sampai ia hilang begitu sahaja..sukar untuk kita dapatkannya kembali..

Wallahu'alam..



0 comments:

Post a Comment